تمدید ثبت نام خودرو‌های وارداتی تا روز شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) واعظ‌زاده، مدیر عامل جدید شرکت پدیده کیست؟ + سوابق گزارشی از وجود سکه‌های تقلبی در بازار مشهد نداریم بورس در کما | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) برادران: مالیات طلا فقط مربوط به اجرت است خراسان رضوی، در صدر میزان بازرسی از واحد‌های صنفی اصناف کشور طلا وارد مسیر نزولی شد (امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لاستیک گران شد + جزئیات نحوه خرید لاستیک دولتی (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امروز از اولین عرضه‌اولیه سال ۱۴۰۳ جا نمانید + زمان ثبت سفارش (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فایل‌های متنوع اجاره در محله جانباز مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دیدار استاندار خراسان‌رضوی با یک هیئت سرمایه‌گذاری از کشور عمان | ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه زائران توافق صنف طلا با ثبت آمار معاملات و حمل در سامانه جامع تجارت چرا ثبت اطلاعات طلافروشان در سامانه جامع تجارت الزامی شد؟ حباب سکه به کاهش نرخ دلار واکنش نشان نداد! + جدول (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیاتی از تعطیلی رسمی جمعه و شنبه + فیلم «تعهد ارزی» و «کمبود واگن‌های باری» فصل مشترکِ دغدغه‌های صادرکنندگان خراسان رضوی قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان مالیات پرداختی اصناف در هر سال چقدر است؟ + جدول مجرد‌ها هم می‌توانند یارانه خود را تفکیک کنند؟ علت کاهش و ماندگاری نرخ دلار در کانال ۵۹ هزار تومان چه بود؟ (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وام ۱۸۵ میلیون تومانی بدون سود دریافت کنید + جزئیات محدودیت عجیب سایپا برای متقاضیان طرح پیش فروش خودرو (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) واعظ‌زاده مدیرعامل شرکت پدیده شد کاهش نرخ رشد پول در فروردین ماه ۱۴۰۳ گران‌فروشی در صدر تخلفات بانوان آرایشگر در مشهد | مهر و موم یک آرایشگاه زنانه در بلوار سجاد مشهد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مروری بر الزامات نوسازی حمل‌ونقل

  • کد خبر: ۱۰۱۸۹۷
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
مروری بر الزامات نوسازی حمل‌ونقل
علی اکبر لبافی - رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی

ماده ۸ قانون هوای پاک اشاره می‌کند که حمل‌ونقل بار و مسافر، صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث و خریدوفروش وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است. این درحالی است که هم‌اکنون ۵ هزارو ۳۰۰ دستگاه ناوگان مسافری و حدود ۳۰ هزار دستگاه ناوگان باری در خراسان‌رضوی وجود دارد که ۴۰ درصد این ناوگان فرسوده هستند.

از یک‌سو به‌دلیل هزینه سنگین خرید ناوگان و قیمت‌های زیادی که برای نوسازی و تعمیرات ماشین‌آلات و خرید قطعات وجود دارد و ازسوی دیگر به‌علت کنترل شدیدی که بر قیمت‌ها به‌خصوص در بخش مسافری انجام می‌گیرد، این بخش توانایی نوسازی و خرید ناوگان جدید را ندارد.

سخت‌گیری‌های بحث ماده ۸ قانون هوای پاک سبب شده است در خدمات‌دهی مشکل ایجاد شود. به‌نظر می‌رسد که گره کار یا با تسهیلگری و تسهیلات‌دهی برای نوسازی نوگان این بخش گشوده می‌شود یا باید در اجرای مباحث قانونی، وضع موجود با نگاه واقع‌بینانه مدنظر قرار بگیرد.

تکالیف قانون‌گذار نوسازی خودرو‌ها از طریق تسهیلات هدفمند کردن یارانه بوده که این مسئله اجرا نشده است؛ بنابراین نمی‌توان انتظار حذف خودرو‌های فرسوده را داشت. از این‌رو تجدیدنظر در اجرا و خارج کردن خودرو‌های فرسوده به موازات تخصیص منابع برای خرید خودرو از محل منابع یارانه، لازم است.

بیشترین آمار حمل‌ونقل عمومی مربوط به خراسان‌رضوی است و همچنین بیشترین آمار مسافر متعلق به استان ماست. ۹۰ درصد حمل‌ونقل در بخش جاده‌ای صورت می‌گیرد و کمتر از ۱۰ درصد مسافران از طریق هواپیما و قطار به استان سفر می‌کنند؛ بنابراین تقاضای فعالان صنعت حمل‌ونقل، تعدیل و بازنگری در این ماده قانونی است یا اینکه درکنار این بحث، امکاناتی درنظر گرفته شود تا این بخش بتواند به مردم خدمات‌رسانی کند.

در سال‌های گذشته از محل هدفمندی یارانه‌ها، تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی پیش‌بینی شد که متأسفانه این مهم محقق نشد. تسهیلات موجود ناچیز است و کمتر از ۱۰ درصد هزینه ناوگان جدید را پاسخگوست.

کنترل‌های شدیدی بر واردات ماشین‌آلات با عمر بیش از سه سال انجام می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را در وضعیت اقتصادی موجود انتظار داشت. با این حال می‌توان با افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی ازجمله بهای بلیت، به آسان‌سازی این روند کمک کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->